Vergeven doe je voor jezelf

Vergeving

Vergeving of vergiffenis wordt geschonken. Vergeven van het kwaad, dat een ander ons heeft aangedaan vraagt om actie onzerzijds. Vergeving is een belangrijk onderdeel van alle filosofieën voor een gelukkig en gezond leven. Ook in Huna, en in verband met de Wet van Aantrekking, wordt veel belang gehecht aan vergeving.

Er gebeurt van alles in ons leven. Mensen zijn niet altijd even aardig. Sommige zaken die mensen elkaar aandoen zijn zelfs ronduit wreed, kwaadaardig, schandalig en onmenselijk. Echter, wanneer je blijft zitten met een gevoel van boosheid, wrok- en/of wraakgevoelens, schaadt dit je eigen gezondheid. Door de negatieve gedachten die je koestert ten opzichte van de dader en de stress die je voelt, iedere keer wanneer het incident in je gedachten komt, maakt je lichaam gifstoffen aan, die je gestel verzwakken. Vergeven doe je niet voor degene die je iets heeft aangedaan. Vergeven doe je voor jezelf! Er bestaat een alleraardigst boekje met precies die titel, geschreven door K.J. Bishop.

Vergeving roept bij veel mensen weerstand op. Begrijpelijk, maar bekijk het dan eens van deze kant. Stel jij zit met een behoorlijke hoeveelheid boosheid over hoe iemand je heeft behandeld. De persoon, die jou heeft gekwetst, slaapt daar waarschijnlijk niet minder om. Jij daarentegen, bent bezig jezelf te vergiftigen wat op den duur zelfs kan leiden tot lichamelijke klachten. Zo bekeken lijkt vergeven mij dus heel verstandig. Niet makkelijk, maar wel bevrijdend voor jezelf. Door te vergeven maak je energie vrij voor jezelf. Energie die je nu constant weggeeft aan die ander.

Door niet te willen vergeven, houd je jezelf gevangen in het verleden en kun je al het mooie, dat het heden je te bieden heeft, niet zien.

De gevoelens, die leiden tot het niet willen vergeven, komen vaak voort uit onze eigen verwachtingen over wat mag en niet mag. We verwachten dat mensen ons op een bepaalde manier behandelen. Bepaalde dingen zouden niet mogen gebeuren, zoals incest, kindermishandeling, geweldsmisdrijven. Maar ze gebeuren wel. Het koesteren van verwachtingen en het blijven vasthouden aan verwachtingen, bemoeilijkt de acceptatie van situaties zoals ze zijn.

Vergeven is ook moeilijk wanneer de dader geen berouw toont. Dit heeft meestal weer te maken met de verwachting dat die ander berouw hoort te tonen.

Soms willen mensen niet vergeven omdat ze denken dat zij daarmee het voorval bagatelliseren of nog erger, goedkeuren. Dat is niet het geval. Vergeven is niet hetzelfde als goedkeuren.

Wat betekent vergeven dan wel? Ik heb op internet gezocht met de zoektermen vergeving en vergeven, maar dat leverde niet veel op. Het is nogal een onduidelijk gebied. Wel kwam ik veel definities tegen van wat vergeven niet is. Het is niet de dader excuseren, de gebeurtenis bagatelliseren of goedkeuren. Het is ook niet jezelf vernederen of kleineren.

Maar wat vergeving wèl is, of hoe dat in zijn werk gaat, dat komt niet duidelijk uit de verf in al de artikelen, die ik erover gelezen heb. In veel artikelen komt vergeven overeen met het loslaten van de gevoelde boosheid, de gekwetstheid, de wraakgevoelens en het willen dat de dader passend gestraft wordt of berouw toont.

Mijn oma zei vaak dat het kwaad ons aangedaan op de een of andere manier wel recht getrokken zou worden. Zo niet hier op aarde, dan wel in het hiernamaals. En dat ik me niet zo druk moest maken, want dat hielp toch niet. Deze visie hielp enorm bij het loslaten van wraakgevoelens en ik maakte me niet druk om passende straffen, want dat zou het universum wel regelen. Mijn oma had daar het volste vertrouwen in en ik daardoor ook. Dat vertrouwen heb ik nog steeds.

Voor mij wordt vergeven een stuk makkelijker, wanneer ik inzie dat iedereen een goddelijke vonk is, dat de kern van ieder ander gelijk is aan mijn kern. Daaromheen zitten lagen ‘ik’; mooie lagen en minder mooie lagen.

Voor mij is vergeven het openstellen van mijn hart, liefde voelen voor de goddelijke vonk in de ander, niet kijken naar de rotzooi eromheen.

Vergeven is een beslissing die je neemt uit vrije wil. Het moet niet, het mag. Wanneer je er niet aan toe bent, doe je het gewoon niet.

Een ander aspect van vergeving is het vergeven van jezelf. In het je schuldig voelen over dingen die je niet goed hebt gedaan in het verleden, gaat ook veel energie zitten. Wanneer het mogelijk is de gemaakte fout te herstellen, is dat aan te raden. Kan dat niet, dan kun je heel bewust het besluit nemen die fout niet te herhalen.

Vergeving is dus een manier om gestagneerde energie weer vrij te maken. Hierdoor komt je leven weer op gang. Door vergeving grijp je de macht terug, neem je kracht terug, die je was afgenomen.

Methodes die kunnen helpen om te vergeven

  1. Brief schrijven: Een veel geadviseerde manier om te vergeven is om een brief te schrijven aan de persoon, die je pijn heeft gedaan en daarin alles te zeggen wat je op je hart hebt in zo sterk mogelijke bewoordingen. Gebruik scheldwoorden wanneer je daar behoefte toe voelt. Wanneer je alles hebt opgeschreven wat je kwijt wilde, kijk dan in je hart of je daar een vergevingsvonkje kunt vinden. Zo ja, schrijf dan onderaan de brief, dat je die persoon vergeeft. Vervolgens verbrand je de brief of scheur je hem in kleine stukjes en gooi je hem weg. Het belangrijkste is om dat vergevingsvonkje te voelen. Als deze briefschrijverij je alleen maar bozer maakt, doe het dan niet. Kies dan voor een andere manier. Zevende Huna Principe: Er is altijd een andere manier!
  2. Therapeut: Zit je pijn erg diep, kun je niet vergeven, dan is het misschien verstandig om een therapeut te zoeken om je te helpen bij het proces. Je kunt hierbij denken aan psychotherapie maar bijvoorbeeld ook aan regressietherapie.
  3. Familieopstellingen: Liggen de problemen in de familiesfeer dan zou je kunnen meedoen aan familieopstellingen. Inzicht in je familiesysteem zou bevrijdend voor je kunnen werken en de gestagneerde energie weer op gang brengen.
  4. Eigen bijdrage: Soms zit er onder die boosheid over wat je is of wordt aangedaan een lading ‘eigen bijdrage’. Dit heeft vaak de vorm van zelf dingen hebben gedaan of nagelaten. Dit is vaak het geval in werksituaties. Je kunt heel boos zijn over hoe iets gaat of niet gaat op werk en de oorzaak is dan eigenlijk dat je zelf iets hebt nagelaten. Dit komt ook voor in relaties. Door dat in te zien en eventueel te repareren (bijv. alsnog te doen wat je had nagelaten), lost de situatie zich meestal vanzelf op. Het is goed om hier echt naar te kijken. Want we gaan anderen ‘aanklagen’ omdat we wat we zelf hebben gedaan niet willen zien. Je zou  het projectie kunnen noemen. Ik trek op dit soort voorvallen vaak een Pandora-kaart om mijn eigen bijdrage te zien. Als je op werk een collega hebt die constant loopt te klagen hoe slecht het bedrijf is voor de werknemers, of hoe slecht zij wordt behandeld of iets dergelijks, dus zo’n collega waar de negativiteit uit de oren komt, dan kun je vaak ook zien wat ik bedoel. Dit is ook de collega die haar mail vaak niet beantwoordt of half beantwoordt, haar werk laat liggen, met pakken kopieerpapier de deur uit loopt, roddelt, enz. Ze heeft dat afgeven op anderen nodig, om haar eigen bijdrage te overstemmen. Het probleem bij die aanpak is dat ze al snel gaat geloven dat het allemaal waar is wat ze denkt, terwijl ze dat echt bedacht heeft zonder grondslag. Als dat zo doorgaat, dan heb je al snel een hele groep die meegaat doen, want heel veel mensen hebben wel iets gedaan op werk, wat ze zelf niet in de haak vonden. Bijvoorbeeld een smoes bedenken, waardoor je iets niet af hebt. De schuld de ander in de schoenen schuiven. Allemaal niet echt rampzalig, maar als wat je gedaan hebt voor jezelf als ‘fout’ aanvoelt, dan kan het projectiemechanisme in werking treden. 
  5. The Work: En als laatste kan ik The Work van Byron Katie van harte aanbevelen om boosheid en wrok en andere negatieve gevoelens en gedachten te onderzoeken. Volgens mij werkt dit altijd.
  6. Het Aloha principe toepassen

Tip: Het is handig om ‘vergeving’ te oefenen op kleine zaken. Dan wordt het vanzelf gemakkelijker. En als je denkt dat je iedereen en alles vergeven hebt voor het onrecht dat je is aangedaan, komt er wel iets nieuws op je pad. Ik heb dat zelf een aantal jaren terug nog mogen ervaren en ik zat daar weer lekker vast in. Maar uiteindelijk met The Work daar toch weer uitgekomen. Na jaren.   Waarom niet eerder? Omdat de situatie ‘echt’ is, en ‘waar’. Waarom zou ik daar vier ‘stomme’ vragen op loslaten? Ik wil erkenning, bijval. Dus eigenlijk is het zo dat er situaties zijn die je stress geven, maar door de echtheid van de situatie denk je dat je machteloos bent en dat iemand anders iets moet doen om het probleem op te lossen. Dat is eigenlijk dus mijn macht weggeven in het kwadraat. Het is daarom goed om te onthouden dat wanneer iets stress oproept, The Work waarschijnlijk de handigste en snelste manier is om van die stress af te komen.

Ik heb nu standaard op mijn To DO lijst staan, dat ik ’s avonds kijk of ik ergens stress van heb, zodat ik daar nog voor het slapen gaan die vier ‘bevrijdende’ vragen en die fijne omkeringen op los kan laten, zodat ik niet weer 3 jaar ergens in vast komt te zitten.

Het boek ‘Vergeven doe je voor jezelf’ van K.J. Bishop is op dit moment niet nieuw te verkrijgen, maar er zijn nog wel tweedehands exemplaren , bijvoorbeeld op bol.com.