Introductie op the Work

Stressvolle gedachten onderzoeken met The Work

We hebben allemaal wel gehoord en gelezen dat het belangrijk is om negatieve gedachten los te laten. We weten dat ook wel, we voelen dat. Maar hoe doe je dat? Zelden word je daarvoor een manier aangereikt. The Work is een effectieve manier!

 The Work van Byron Katie is een eenvoudige en toch krachtige methode voor het onderzoeken van je gedachten om een eind te maken aan ‘lijden’. Dit klonk mij als een sprookje in de oren, maar het werkt!

The Work is een methode om greep te krijgen op de realiteit, op dat wat er is, een manier om boosheid, frustratie, wrok en beperkende overtuigingen te onderzoeken. Wanneer je The Work toepast, gebeurt er iets magisch. Jij laat niet de gedachte los, de gedachte laat jou los!

The Work bestaat in essentie uit oordelen over je naaste, schrijf het op; stel vier vragen en draai het om.

Doe The Work wanneer je last hebt van boosheid, irritaties, frustraties naar mensen toe, zoals naar je partner, collega’s, kinderen, ouders, buren of wie dan ook. Je kunt The Work ook doen wanneer je problemen hebt met geld, je gevoel van eigenwaarde of andere zaken waar beperkende overtuigingen je belemmeren om te zijn wie je zou willen zijn.

Pas The Work toe op al je belemmerende en stressveroorzakende gedachten. Die gedachten verdwijnen als sneeuw voor de zon en je gaat steeds meer vrede en vrijheid ervaren in je leven. Byron Katie zegt dat wanneer een gedachte stress veroorzaakt, die gedachte niet waar is. Ik heb ervaren dat deze uitspraak klopt.

Wat is The Work?

Byron Katie heeft na lange tijd erg zieken depressief te zijn geweest, ontdekt dat de oorzaak was te vinden in haar negatieve gedachten over haarzelf en de wereld om haar heen. Gedachten die zij geloofde. Op een ochtend werd ze wakker en was ze ‘genezen’ en wist ze ook hoe dat kwam. Daar is The Work uit voortgekomen. Het is een super eenvoudige methode om gedachten die je stress geven te onderzoeken.

Katie zegt dat gedachten komen en gaan en je hebt er weinig invloed op. Stel je hebt een collega die er altijd de kantjes vanaf loopt, die probeert het werk af te schuiven op anderen, vriendelijk lacht naar jullie leidinggevende, en een teamspeler lijkt, maar dat niet is. Erg irritant. Je hebt hier last van. Als de leidinggevende langskomt en vraagt of jullie even dit of dat kunnen regelen, zegt zei gelijk dat dat gaat lukken. Maar jij weet al dat ze dat op jou gaat afschuiven. Zo’n collega is meestal goed voor een hele stroom negatieve gedachten de hele dag door, en als je thuiskomt nog een stroom. Hoe zou het zijn als je daar vanaf kon komen?

Wanneer we het hebben over negatieve gedachten, gedachten die je stress geven in welke vorm dan ook, dan komt dit doordat je die gedachten gelooft en er in mee gaat. Hierdoor blijven die gedachten terugkomen met als gevolg dat het je leven verziekt. Je geluksgevoel wordt er door aangetast, en ook je gezondheid. Gelukkig is er The Work om er vanaf te komen.

Ik heb The School of The Work gedaan en dat is werkelijk één van de betere cadeaus die ik mezelf heb gegeven. Omdat je op The School de hele dag door bezig bent met The Work wordt het eigen en kan ik het snel en gemakkelijk gebruiken. Dat was in het begin niet het geval. Het is zoals met alles, blijven oefenen, blijven toepassen en als je er niet uitkomt, hulp vragen. 

Het is mijn ervaring dat wanneer je stressvolle gedachten onderzoekt met The Work, dat je de stress eruit haalt. Je ziet dat waar je over strest niet de hele waarheid is. Hierdoor verdwijnt de stress vanzelf. Zo’n gedachte heeft geen vat meer op je.

De methode is simpel. Je vult een werkblad in, en dan stel je vier vragen. En die beantwoord je naar ‘waarheid.’ De waarheid die je voelt, ook al weet je verstandelijk dat het onzin is. Als gevoelsmatig het antwoord ‘ja’ is, dan geef je een ‘ja’. Is het antwoord gevoelsmatig ‘nee’, dan geef je een nee. Dit heeft niks te maken met goede of foute antwoorden en ook niet met politieke of sociale correcte antwoorden.

De Vier Vragen

  1. Is het waar?
  2. Kun je zeker weten dat het waar is?
  3. Hoe reageer je wanneer je die gedachte hebt?
  4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

De Omkeringen

Na die vier vragen te hebben gesteld, ga je de oorspronkelijke gedachte omkeren. Meestal zijn er 3 omkeringen.

  1. In het tegenovergestelde
  2. Naar de ander toe
  3. Naar jezelf toe

Van iedere omkering geef je drie voorbeelden die aangeven hoe die omkering net zo waar of meer waar is, dan de oorspronkelijke gedachte.

Werkmaterialen downloaden

Je kunt dit alles nalezen in het mini-werkboek dat je gratis kunt downloaden van de site thework.com, waar je ook het werkblad kunt downloaden dat je nodig hebt om je stressgedachte te onderzoeken.

Doe dat downloaden eerst maar, lees het mini-werkboek en dan gaan we in de volgende les kijken naar mijn eerste ervaringen met The Work.